top of page

Filosofie anno nu

De Vereniging Filosofen Voortgezet Onderwijs (VFVO) vroeg ons om bij te dragen aan het overbruggen van de kloof tussen de filosofie kennis die op middelbare scholen wordt onderwezen en de actuele, diepgaande filosofische visies die op universiteiten worden gepresenteerd. Veel VO-docenten hebben weinig tot geen tijd om hun lesstof up-to-date te houden, terwijl de filosofie zich voortdurend ontwikkelt en steeds relevanter wordt in het licht van hedendaagse vraagstukken.


In samenwerking met de VFVO ontwikkelden we kennisclips die een breder perspectief bieden op actuele filosofische thema’s, verrijkt met bijdragen van ervaren filosofen zoals Henk Oosterling en Joke Hermsen. Onderwerpen zoals zorgethiek, grensvervaging en mediawijsheid komen aan bod, daarnaast realiseerden we een korte serie over didactische vaardigheden: hoe breng je deze complexe onderwerpen het beste over in de klas? Alles werd zo vormgegeven dat docenten het in hun eigen tempo kunnen bekijken, wanneer het hen goed uitkomt. 


Dit intensieve traject heeft ons niet alleen uitgedaagd om onze filmvaardigheden in te zetten, maar ook om veel te leren over de diepgaande, filosofische visies die de wereld van vandaag beïnvloeden. Een samenwerking die niet alleen voor de docenten waardevol is, maar ook voor onszelf.


De kennisclips over hedendaagse filosofie zijn in het geheel geproduceerd door InKader. In nauwe samenwerking met de VFVO. Dank aan de volgende filosofen voor het bijdragen: 


Annemarie Halsema

Corneel van Rijn

Dorine van Norren

Henk Oosterling

Inge van Nistelrooij

Joke Hermsen

Jos de Mul

Kirsten Poortier

Marcel Bekker

Simon van der Weele

Wouter Kalf

De clips over didactische vaardigheden zijn in samenwerking tot stand gekomen. De teksten zijn geschreven door vakdidactici uit het netwerk van de VFVO, de video’s zijn geproduceerd door InKader en de zand illustraties zijn gemaakt door Tina de Groot.











bottom of page